اختيار

قبل از شروع بايد بگم كه اين نوشته با پيش فرض باور به زندگي بعد از مرگ و باور به وجود خدا نوشته شده. كساني كه به اين دو پيش فرض اعتقادي ندارن مي تونن اون رو اصلن نخونن.

اختيار و حق انتخاب هديه بزرگيه كه به انسان داده شده. هديه اي كه به هيچ يك از مخلوقات ديگه (البته تا اونجايي كه من اطلاع دارم) داده نشده. به نظر من اي كاش خدا اين حق انتخاب رو در مورد انسان قايل نبود و مثل بقيه مخلوقات با انسان رفتار مي كرد. حداقل در مورد من اي كاش اين طور نبود. زمين اصلن جاي خوبي براي آزمايش اين توانايي در مورد يه مخلوق نبوده و نيست. اختيار و انتخاب به دنبال خودش مسئوليت مي آره و تحمل اين مسئوليت از عهده انسان (يا حداقل در مورد من) خارجه. منظورم از مسئوليت، مكافات و يا محاكمه اي كه در يك روزي قراره باهاش روبه رو بشيم نيست بلكه عذاب وجدان يا بهتر بگم عذابيه كه در همين دنيا بعد از يه تصميم با اون رو به رو مي شيم. ما در مورد قوانين جهان اطلاعي نداريم. انتخاب هاي ما ورودي هايي هستن براي تابعي كه ما از ساختار اون تابع هيچ اطلاعي نداريم. ما نمي دونيم كه اين تابع از چه الگوريتمي تبعيت مي كنه و انتخاب هاي ما به عنوان ورودي هايي براي اين تابع منجر به چه خروجي مي تونه بشه. ما در مورد تبعات انتخاب هامون هيچ شناختي نداريم و به نظر من داشتن انتخاب در شرايطي كه عواقب اون براي ما ناشناخته است اصلن عادلانه يا بهتر بگم منصفانه نيست.
اي كاش انسان داراي اختيار نبود. حداقل اي كاش در مورد اين طور نبود.

6 پاسخ to “اختيار”

  1. SoloGen Says:

    ای بابا …

  2. boogiwoogi Says:

    جناب سولوژن، يادم رفته بود اصلن كه زماني وبلاگي داشتم 😦 و توش مي نوشتم. تا اين كه اين كامنت كوتاه من رو دوباره به ياد اين جا انداخت. ممنون 🙂

  3. SoloGen Says:

    بوگی جان! وبلاگ‌نویسی گویا از رسم روزگار افتاده است. من گاهی نوشته‌های فیس‌بوکی را روی وبلاگ می‌گذارم و برعکس. در فیس‌بوک خیلی بیش‌تر خوانده می‌شود و بحث. در این شرایط سخت است حفظ انگیزه. اما حفظ‌اش می‌کنیم!

    به هر حال امیدوارم سرحال و سلامت باشید.

  4. boogiwoogi Says:

    ممنون جناب سولوژن. واقعيت اينه كه وبلاگ مثل تئاتره و فيس بوك مثل سينما 🙂 نمي دونم وبلاگ نويسي در بين ملت هاي ديگه هم كمرنگ شده يا نه اما وبلاگ نويسي در ايران بعد از آن انتخابات كذايي و بگير و ببندها و فيلتركردنها كم كم از رونق افتاد. البته من اينجا بيشتر براي دل خودم مي نوشتم اما آن هم كم كم كم رنگ شد. 😦

  5. Lena Says:

    Boogi neminevisi dige?

  6. boogiwoogi Says:

    مدت خيلي زياديه كه دستم به نوشتن نمي ره.

پاسخی بگذارید

