مورچگان

چند روز قبل در مورد مطلب «شادی صدر» نقدی رو خوندم. کنجکاو شدم و رفتم از وبلاگ خانم صدر مطلب اصلی رو بخونم. البته مطلب طولانی بود و همش رو نخوندم. اما چکیده مطلب این بود که «مردها همشون سر و ته یه کرباسن و در اصل اژدهای دو سری هستن که در پوست انسان رفتن که زنها (این موجودات مظلوم) رو شکنجه و آزار و اذیت کنن و نه تنها از این کار لذت می برن که انگار تنها وظیفشون روی زمین همینه.» خانم صدر نظرش رو نوشته بود و اون نظر حتا اگه مخالف نظر من بود باز هم قابل احترام بود. همون روز می خاستم نظرم رو بنویسم اما منصرف شدم چون دلیلی برای این کار ندیدم. اما پست بعدی دیگه فراتر از بیان نظر و عقاید شخصی بود. از یه طرف با یک تیتر توهین آمیز شروع می شد و از طرف دیگه بیشتر ساختار هماورد طلبی داشت. بدتر از همه این که برخلاف رویه انصاف هیچکدام از مطالبی که مردان در نقد اون پست نوشته بودند لینک نشده بود.

در این که مردان زیادی رو دور و بر خودمون می شناسیم که طرف صحبت مطلب خانم صدر می تونن باشن هیچ شکی نیست. در این که مردان زیادی در گذشته و حتا در زمان حال حق و حقوق زن ها رو پایمال می کنن و از قانونی که ظالمانه نوشته شده سو استفاده می کنن هیچ شکی نیست. از اون طرف هم دور و بر خودمون زنهای زیادی رو می بینیم که به دنبال سواستفاده هستن. اما این که همه مردان رو از یه جنس بخونیم و اونها رو با مورچه ها مقایسه کنیم دقیقن مثل این می مونه که ما هم همه زن ها رو ولگرد و فاسد لقب بدیم چون هر روز تو خیابون یه تعدادی از اون ها رو می بینیم.

در این که خانم صدر در نزدیکی خودش مردهایی رو می بینه که به شدت طرفدار برابری حقوق زنها هستن هیچ شکی ندارم. در این که شادی صدر این حق رو داره که نظراتش رو بیان کنه و از حقوق خودش و زنهای دیگه دفاع کنه هم هیچ شکی ندارم. اما یک چیز رو نمی تونم بپذیرم. این که یه نفر این حق رو برای خودش قایل باشه که بیاد و هر چی دلش می خاد بگه اما حق دفاع رو برای دیگران نتونه بپذیره. من همیشه طرفدار برابری حقوق مرد و زن بودم و هستم و همیشه هم از این اعتقادم دفاع می کنم. اما «برابری» با «فمینیسم» تفاوت بنیادی داره. برابری به دنبال عدالته اما فمینیسم به دنبال انتقام.

به نظر من برعکس اون مقایسه ای که خانم صدر تو مطلبشون داشتن باید خودشون رو با اون امام جمعه مقایسه می کردن. چون با پست دومشون در ادامه اون مطلب نشون دادن که خانم صدر هم بیشتر دوست دارن «متکلم وحده» باشن و برخلاف حرف هایی که در دفاع از آزادی می زنن بیشتر طرفدار دیکتاتوری هستن.

4 پاسخ to “مورچگان”

  1. سولوژن Says:

    بوگی عزیز،

    فمینیسم الزاما به دنبال انتقام نیست. در واقع ما قرائت‌های متعددی از آن‌چه فمینیسم باید باشد داریم و بعضی از آن‌ها چندان بیش از برابری‌ی حقوقی نمی‌روند و بعضی دیگر به طرد مردان می‌اندیشند.
    به نظرم مشکل در این مورد به نوشته‌ی خانم صدر باز می‌گردد و نه مفهوم کلی فمینیسم (و البته درباره‌ی نوشته‌ی ایشان به اندازه‌ی کافی نوشته شد که من دیگر نظر تازه‌ای نداشته باشم).

  2. boogiwoogi Says:

    جناب سولوژن، مسئله اینه که از تئوری تا عمل خیلی فاصله هست. خیلی از تئوری ها و ایدئولوژی ها در اصول خوبن اما در عمل چیز دیگه ای از آب در میان.

  3. سولوژن Says:

    قبول دارم، اما عمل خانم صدر و نسخه‌های پر سر و صدای چنین است و نه خیلی فمینیست‌های دیگری که می‌شناسم و جزو مردمان خوبِ روزگارند و به زور عقیده‌شان را در چشم تو نمی‌کنند.

  4. boogiwoogi Says:

    جناب سولوژن، کاملن قبول دارم. به هیچ وجه نمی شه یه موضوع رو در مورد همه انسان ها یا مجموعه ای از انسان ها جمع بست. اما در واقعیت با این که فمینیسم در تئوری و تعریف اولیه خوبه اما مثل همه عقاید دیگه به دست تند روها از مسیر منحرف شده. البته این موضوع در مورد حیلی از عقیده ها اتفاق افتاده. مثل کمونیسم که در تئوری خیلی خوبه ولی در عمل دیوار آهنین و ازدوگاههای کار اجباری از توشون در اومد.

پاسخی بگذارید

