مردم نامريي

يكي از خصوصيات جالب برخي از مسنجرها وضعيت نامريي شدن در اونهاست. اين خصوصيت زماني كاربرد خودش رو نشون مي ده كه شما بخايد در اون مسنجر on line باشيد و از برخي از ابزارهاي اون استفاده كنيد اما آمادگي گپ زدن با دوستاتون رو نداشته باشيد. اين يعني شما قصد گپ زدن نداريد.
اما اصولن از اون جايي كه ما آدما اهل افراط هستيم از اين خصوصيت هم به شكل افراطي استفاده مي كنيم بدون اين كه توجه داشته باشيم كه كاربرد اون در موارد ديگه مي تونه نه تنها مفيد نباشه كه حتي نشون دهنده عدم رعايت ادب از طرف ما باشه. به عبارتي استفاده نا به جا از اون نشون مي ده كه ما «بي ادب» هستيم. بي ادبي كه فقط فحش و بد و بي راه گفتن به ديگران نيست.
خوب مي ريم سر اصل مطلب.
فرض كنيد نشستيد پاي كامپيوتر و داريد كاري رو انجام مي ديد. به طور هم زمان تو يه مسنجر، مثلن ياهو هم هستيد و چراغتون هم روشنه. يه دفعه مي بينيد يه پيغام براتون مي آد از يه دوست. پنجره اون مسنجر رو نگاه مي كنيد و مي بينيد اون دوستتون چراغش خاموشه. متوجه مي شيد كه اون در وضعيت نامرييه. اولين چيزي كه به ذهنتون مي رسه اينه كه احتمالن كار واجبي داره و مي خاد پرسشي رو بپرسه يا نياز به يه كمك فوري تو اينترنت داره. اما وقتي پاسخش رو مي ديد متوجه مي شيد كه نه، مي خاد گپ بزنه. يه گپ ساده و معمولي. تو اين حالت چه حسي بهتون دست مي ده؟ آيا واقعن حس خوبي بهتون دست مي ده؟ حس نمي كنيد كه بهتون توهين شده؟ من كه دقيقن همين حس بهم دست ميده. من تو اون لحظه پيش خودم فكر مي كنم اين دوست چند وقته كه on line بوده؟ آيا الان از سر نياز و براي وقت گذروني براي من پيغام گذاشته؟ يعني من براي اون فقط اين قدر ارزش دارم كه هر وقت حوصلش سر رفت از سر تفنن بياد و وقتش رو با من بگذرونه؟ اين ها دقيقن همون پرسش هاييه كه تو ذهن من تو اون لحظه مي آد.
براي هر كسي زمان هايي پيش مي آد كه نياز داره با يكي حرف بزنه. حالا اين حرف مي تونه يه پرسش باشه، يه هم فكري باشه، يا نه، فقط يه گپ براي وقت گذروني. از اون جايي كه الان بخش زيادي از عمرمون در دنياي مجازي مي گذره بخشي از رفع اين نياز هم تو همين دنياي مجازي پاسخ داده مي شه. زماني كه من چنين نيازي دارم ميام و ليست مسنجر رو نگاه مي كنم ببينم كسي چراغش روشنه يا نه. وقتي چراغ كسي خاموشه فرض رو بر اين مي زارم كه يا اون شخص اصلن on line نيست يا اين كه نامرييه و نمي خاد كسي مزاحمش بشه. پس براي كسي پيام مي فرستم كه چراغش روشنه و جلوي اسمش هم چيزي در مورد مشغول بودن ننوشته باشه.
اما مدتيه كه به طور مكرر مي بينم كه پاي كامپيوتر نشستم و دارم كاري رو انجام مي دم يه دفعه يه پيغام برام مي آد. نگاه مي كنم مي بينم چراغش خاموشه. فرض رو بر اين مي زارم كه كار واجبي داره يا مي خاد چيزي بپرسه. پاسخش رو مي دم. مي بينم نه، مي خاد فقط گپ بزنه. بهم بر مي خوره. اما از اون جايي كه نمي خام چيزي بگم كه اونو برنجونم فقط يه توضيح كوچولو مي دم كه اين كار خلاف ادبه و به حرف زدن مي پردازم. اما از اون جايي كه اين كار تبديل به يه روال شده و اون دوستا هم اون توضيح من رو از يه گوش مي گيرن و از اون يكي در مي كنن يا اين كه مرتب مي پرسن كه اين كار چرا توهين آميزه لازم دونستم كه بيام اين جا و اين مطلب رو بنويسم.
دوست من زماني كه شما نامريي هستي به اين معنيه كه شما قصد گپ زدن نداري و مي خاي رو اون كاري كه داري تمركز كني و از وقتت حداكثر استفاده رو ببري. در عين حال ممكنه يه كار واجبي هم برات پيش بياد كه نياز به كمك يكي از دوستات داشته باشي و از طريق فرستادن پيام از اون دوست درخاست كمك كني يا بخاي در مورد اون كاري كه انجام مي دي باهات هم فكري كنه. اما زماني كه شما در حالت نامريي هستي و براي يه دوستي كه چراغش روشنه پيام مي فرستي و شروع مي كني به حال و احوال و گپ زدن معمولي معنيش اينه كه تو براي خودت اين حق رو قايلي كه هر وقت هوس كردي با هر كسي كه دلت خاست حرف بزني اما اين حق رو براي ديگران قايل نيستي. خوب اين هم يعني توهين آشكار. آيا خودت حاظري با چنين شخصي حرف بزني؟
از اون جا كه ديگه الان همه چيز رو توضيح دادم و لينك اين مطلب رو هم براي همه دوستام تو مسنجرهام مي فرستم لطفن ديگه وقتي نامريي هستيد براي من پيام نفرستيد مگر اين كه كار واجبي داشته باشيد. اگه اين كار رو انجام داديد و شما رو ignore كردم از دست من دلخور نشيد لطفن.

8 پاسخ to “مردم نامريي”

  1. hamed Says:

    duste aziz shayad be nazare shoma invisible budan va dar eine hal hale dustiro porsidan neshan az bi adabiye shakhs bashe, vali in nazar aslan dar morede bande sedgh nemikone, chon hich vaght hamchin fekri nadashtam, shayd kasani bashand ke az visible budane shoma su estefade mikonand, bainke shoma anhara ignore kardeid, pas hame ra be yek chub naranid lotfan.

  2. boogiwoogi Says:

    حامد جان توهين توهينه. اين حرف تو مثل اين مي مونه كه بگي من به يه جمع بد و بي راه بگم اما فقط يه عده از اون ها اون رو به خودشون بگيرن و يه عده ديگه اصلن ناراحت نشن.

  3. saki Says:

    من هم با آقای بوگی موافقم. برای این موقعیت ها پیشنهاد می کنم از یک ویژگی که مسنجرهای جدید دارند استفاده کنید. ویژگی ای هست که می تونید فقط برای کسی که می خواهید باهاش گپ بزنید، ویزیبل باشید و برای کسانی که در اون موقع وقت ندارید با اونها گپ بزنید، انویزیبل بمانید. این خیلی مودبانه تر هست و بعد که گپ به آخر رسید یا سوال و جواب ردو بدل شدند، خداحافظی کنید و برای اون شخص هم انویزیبل بشید. با رعایت نکاتی که آقای بوگی اشاره کردند، استفاده از مسنجر برای اعصاب هم بهتر هست.(ههههه) و البته که باعث می شه ادب و احترام اینترنتی رو گسترش بدیم با این قبیل ملاحظات.

  4. wahriz Says:

    به موضوع جالبی اشاره کرده اید بوگی ووگی عزیز، اعصاب آدم را سوهان می کنند وقتی با وجود نامرئی بودن، می آیند و می پرسند: خب، چه خبرها! مثل این که تمام آژانس های خبررسانی دنیا اعتصاب کرده اند و فقط شما به عنوان آخرین منبع خبر در این دنیا مانده اید.
    در انترنت آزادی کامل داریم. می توانیم کاری کنیم که هیچ کس (البته سوای خیلی حرفه یی ها) آی پی ما را هم متوجه نشوند. آخلاق و ادب واقعی فقط هنگامی به عنوان یک ارزش می تواند در نظر گرفته شود که شخص با وجود آزادی کامل خود را ملزم به رعایت برخی اصول می کند.

  5. boogiwoogi Says:

    جناب saki عزيز، نكته اين جاست كه ما بايد ياد بگيريم كه دنياي مجازي هم مثل دنياي واقعي قواعد و قوانين خودش رو داره. هر كسي هم كه اين قواعد رو رعايت نكنه داره حقوق ديگران رو پايمال مي كنه.

    جناب wahriz گرامي، مي دونيد جالب اين جاست كه ما در عين حال كه مي تونيم حتا آي پي خودمون رو هم مخفي كنيم نرم افزارها و سايت هايي هست كه مي تونه به راحتي افراد نامريي رو تو مسنجر نشون بده. پس ديگه الان واقعن اين كارها واقعن خنده داره. مهم اين جاست كه ما بايد ياد بگيريم به هم ديگه احترام بزاريم.

  6. abadanrivaldo Says:

    دنیای حقیقی تو ایران قانون و قواعد نداره حالا با این وضعیت دنبال قواعد برای دنیای مجازی می گردی.در ضمن من با این قضیه مخالفم شاید یه نفر idish ro برای بقیه off کرده باشه اما قصد داشته باشه با شما گپ بزنه تکلیفش چیه اون موقعinvisible که برای اشخاص انتخابی نیست وقتی حالت invisible هستش برای همه هست نمیشه اشخاص رو برایinvisible انتخاب کرد.

  7. dawn Says:

    من هم باهات مخالفم. چرا اين موضوع رو اين طور نميبيني كه تو براي اون طرف ارزش داشتي كه با گپ زده و يك كساي ديگه بودن كه نمي خواسته يا حالشو نداشته كه با هاشون گپ بزنه. تازه تو اين دنياي واقعي اينقدر آدم هاي سيريش هستن كه مجبور مي شي گاهي اين كارو بكني. به نظر من چيز بدي نيست. از حق گفتي . به نظر من اين خود ادم ها هستن كه يه سري حق هارو از خودشون مي گيرن.

  8. boogiwoogi Says:

    جناب abadnrivaldo، دقيقن منظور من هم همينه. اين كه اين كار توهين آميزه كه يه نفر براي خودش اين حق رو قايل باشه كه هر وقت خاست با بقيه حرف بزنه ولي ديگران اين حق رو نداشته باشن.

    dawn عزيز، ببخشيدا، ظاهرن بايد ممنون باشم از اين كه طرف اومده PM قرستاده، ما رو آدم حساب!! كرده و خاسته چت كنه؟

پاسخی بگذارید

